رسم قلم
نام حق ، سردفتر هر دفتر است --- آنچه بی نام خدایست ابتر است 
قالب وبلاگ

بررسی امکان تنطیم اقرارنامه مبنی بر تضمین بازپرداخت بدهی غیر با تسلیم چک در برابر بستانکار

https://s24.picofile.com/file/8454862318/image_2022_10_30_17_20_52_71_HYD.jpg

سوال
شخصی بابت ضمانت بدهی شرکت می خواهد چک بدهد و سازمان تامین اجتماعی گفته سندی به شرح زیر باید در دفترخانه شود ایا می توان اقرارنامه ای به شرح زیر تنظیم نمود
در تاریخ.........آقای .....در این دفترخانه حاضر گردید و پس از حضور اعلام واقرار نمود که بابت بدهی شرکت ؟؟؟؟؟؟؟ یک فقره چک به شماره ....به سازمان تامین اجتماعی داده است.چنانچه شرکت مذکور از پرداخت بدهی امتناع کند تامین اجتماعی می تواند مبلغ بدهی را از محل چک مذکور وصول نماید.

پاسخ
اگر تنظیم این سند تنها در قالب اقرار باشد و هیچ تعهدی برای امضا کننده آن در پی نداشته باشد اشکالی ندارد که چک به عنوان وسیله پرداخت در سند درج شود .
اما اگر علاوه بر اقرار ، شخص مقر، متعهد شود که وجه چک را در مهلت معینی به متعهد له پرداخت نماید والا او می تواند از دفترخانه درخواست صدور اجراییه نماید در این صورت مطمئنا درج چک بعنوان وسیله اجرای تعهد و پرداخت دین، اشکال خواهد داشت زیرا دفترخانه نسبت به چک نمی تواند اجراییه صادر نماید بلکه نسبت به قبض رسمی می تواند اجراییه صادر کند ولذا انجام چنین کاری سند رسمی را از حیز انتفاع ساقط می نماید‌. درنتیجه به جای چک باید شماره قبض رسمی در سند قید شود.درآیین نامه دفاتر اسنادرسمی نیز بر این امر تصریح شده است.

[ پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۰ ] [ ] [ خسرو عباسی داکانی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

خسرو عباسی داکانی
سردفتر اسنادرسمی ۱۰۶ تهران

🔴به قول آقای کامبیز نوروزی در میان همۀ رشته های علوم انسانی ، هیچ رشته ای به اندازه " حقوق" رابطۀ مستقیم ، مؤثر و تعیین کننده با زندگی روزمرۀ مردم در عرصۀ خصوصی و عمومی ندارد .
سقوط علمی این رشته مستقیماً به زندگی اجتماعی و فردی آسیب می زند.
رشتۀ حقوق اما در ایران در فقر شدید علمی به سر می برد . تولید فکر علمی حقوقی درپائین ترین حد ممکن است .
درحالی که گسترش بی اندازه و بی رویۀ حقوق به حدی رسیده است که تقریباً هیچ شهری در کشور نیست که در آن دهها و شاید صدها دانشجوی حقوق مشغول به تحصیل نباشند .
در میان تمامی رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی ، رشتۀ حقوق دارای بیشترین دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلات دانشگاهی و بالطبع بیشترین تعداد مدرس و استاد است .

اما با وجود این همه دانشکده و دانشجو و مدرس ، یکی از پائین ترین پویایی های علمی متعلق به رشتۀ حقوق است .
تعداد کتابها و نشریات حقوقی به قدری ناچیز است که در برابر این همه مسائل حقوقی نوپدید و سنتی تقریباً چیزی نیست.

تنها چیزی که رواج کامل دارد ، انواع کتابهای تست است که برای آزمونهای مختلف نگاشته و ترویج می شوند  وفاقدارزش علمی هستند
این وضعیت از یک سو ناشی از نگاه ناقص به مفهوم حقوق و آموزش رشته حقوق در طراحی این رشتۀ دانشگاهی از دیرباز است که در آن علوم انسانی جایی نداشته است ؛
و از سوی دیگر گسترش بی اندازۀ این فقر ناشی از غلبۀ نگاه تجاری – رانتی به رشتۀ حقوق در نظام اموزش عالی است .

نتایج این فقر شدید علمی و سطح نازل ادراک حقوقی ، مستقیماً در نظام تقنینی و اجرایی وقضایی اثرات منفی گستردۀ خود را به جامعه و مردم و ساختار حکمرانی تحمیل می کند.

تاسیس این وبلاگ با توجه به دغدغه مزبور صورت گرفته تا شاید بتواند حداقل در زمینه حقوق اسناد با تولید محتوا اندکی از فقر حقوقی در کشور بکاهد وجامعه حقوقی را با این رشته بیشتر و بهتر آشنا سازد وپاسخگوی سوالات مربوطه باشد
آماده دریافت و استقبال از پیشنهادات و انتقادات ونظرات صائب شما عزیزان هستم
خسرو عباسی داکانی
امکانات وب