رسم قلم
نام حق ، سردفتر هر دفتر است --- آنچه بی نام خدایست ابتر است 
قالب وبلاگ

امکان برقراری حق فسخ برای شخص ثالث در سند رسمی راجع به صلح حقوق به شرط عمری و حق فسخ برای مشروط لهم

https://s24.picofile.com/file/8454862318/image_2022_10_30_17_20_52_71_HYD.jpg

سوال

باسلام پدری می خواهد ششدانگ ملک خود را با تنظیم سند رسمی صلح حقوق به شرط عمری و شرط خیار فسخ سند به دخترش منتقل نماید زیرا دو فرزند پسر او درخارج از ایران زندگی می کنند ومصالح می خواهد مادام العمر حق فسخ معامله و سند انتقال را خودش داشته باشد ولی پس از فوت او یکی از پسرانش حق فسخ معامله و سند را نسبت به چهاردانگ مشاع داشته باشد تا در صورت تخطی دختر از انتقال چهاردانگ مشاع سهم پسران به آنها یکی از پسرانش جهت احقاق حقوق برادران ، اعمال حق فسخ نماید آیاچنین سندی قابل تنظیم می باشد لطفا پاسخ را با در نظر گرفتن مشکلات قبل یا پس ازفوت پدر اعلام فرمایید.؟


ادامه مطلب
[ جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ ] [ ] [ خسرو عباسی داکانی ]

ارجاع حل اختلافات طرفین قرارداد خصوصی به داوری در سند رسمی

https://s24.picofile.com/file/8454862318/image_2022_10_30_17_20_52_71_HYD.jpg

سوال

در یک قرارداد خصوصی جهت اخذ مجوز فعالیت ما بین ۳شرکت این متن را بعنوان متن داوری تعیین کرده اند

آیا تحریر و تنظیم این بند به عنوان بخشی از سند رسمی راجع به قرارداد مزبور و این نحوه تعیین داوری پر ابهام برای حل اختلافات آتی طرفین قرارداد ایراد قانونی ندارد؟ 👇

ماده 10: حل و فصل اختلافات

10-1 کلیه اختلافات اعضای کنسرسیوم، به جز مواردی که در این توافق نامه صراحتاً تعیین تکلیف گردیده است و صرفا در مواردی که در توافق نامه اظهار نظر مستقیم نشده است، از طریق ارجاع به داوری هیأت پنج نفره داوری (چهار داور اختصاصی به معرفی هر یک از طرفین و یک نفر سر داور به انتخاب داوران اختصاصي)، حل و فصل خواهد شد. مفاد تصمیمات متخذه از سوی هیأت داوری قطعی و از هر حیث برای طرفین لازم الاجرا میباشد.

تبصره 1: چنانچه طرف مقابل از ارائه پاسخ متقاضی داوری یا معرفی داور اختصاصی خود ظرف حداکثر ده روز از تاریخ ابلاغ درخواست داوری به مشارٌالیه، خودداری نماید یا ظرف ده روز از تاریخ تعیین داوران اختصاصی طرفین، داوران اختصاصی در مورد انتخاب سرداور توافق ننمایند، این امر مانع تشکیل هیأت داوری و رسیدگی به تقاضای مذکور نبوده و داور اختصاصی متقاضی داوری می تواند ظرف ده روز از انقضاء هر یک از مواعد مذکور، تعیین داور اختصاصی طرف مستنکف یا سرداور یا هردو ایشان را (حسب مورد) از دادگاه ذیصلاح درخواست نماید.

تبصره 2: نحوه تشکیل جلسات داوری و صدور رأی داوری و همچنین تأمین هزینه های بر اساس قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی و آیین نامه حق الزحمه داوری موضوع ماده 498 قانون ایین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امورمدنی خواهد بود.

تبصره3: ارجاع اختلاف به داوری، بخودی خود مانع ایفای تعهدات طرفین نبوده و طرفین مکلفند تعهدات خود را تا زمان انحلال قرارداد ادامه دهند.

10-2 در صورت بروز اختلاف میان اعضاء در چارچوب توافقنامه و عدم حصول سازش، موضوع به مراجع قضایی ارجاع می شود


ادامه مطلب
[ جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ ] [ ] [ خسرو عباسی داکانی ]

مدارک لازم جهت تنظیم سند راجع به انتقال مرغداری

https://s24.picofile.com/file/8454862318/image_2022_10_30_17_20_52_71_HYD.jpg

سوال

برای تنظیم سند انتقال اجرایی سه دانگ مشاع از،ششدانگ یک باب مرغداری چه مدارک و استعلاماتی لازم است؟


ادامه مطلب
[ جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ ] [ ] [ خسرو عباسی داکانی ]

امکان سنجی استناد به ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد. عدم اخذ مفاصاحسابهای لازم در اسناد اتتقال اجرایی

https://s24.picofile.com/file/8454862318/image_2022_10_30_17_20_52_71_HYD.jpg

سوال

آیا با وجود آن که سازمان بیمه تامین اجتماعی در پاسخ استعلام دفترخانه بدهی ملک را در اجرای ماده ۳۷ قانون تامین اجتماعی بابت بیمه کارگران اعلام نموده است آیا دفترخانه در سند انتقال اجرایی می تواند به استناد قانون تسهیل تنظیم اسناد از مطالبه و دریافت مفاصاحساب بیمه خودداری نماید؟

پاسخ برخی همکاران

۱. با سلام چون سازمان تامین اجتماعی جواب داده و اعلام بدهی کرده و تنظیم سند انتقال را منوط به تصفیه حساب نموده است لذا استفاده از ق ت ت ا بلا وجه می باشد.

۲. چون بیمه پاسخ منفی داده است نمی شود از قانون تسهیل استفاده کرد.

ماده ۳۷ این شرط را منوط به عدم پاسخ صریح (مثبت ،منفی)از تامین اجتماعی نموده است.


ادامه مطلب
[ جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ ] [ ] [ خسرو عباسی داکانی ]

امکان تنظیم سند بدون اخذ مفاصاحساب مالیات نقل وانتقال براساس ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد

https://s24.picofile.com/file/8454862318/image_2022_10_30_17_20_52_71_HYD.jpg

سوال

آیا از منظر قانونی کما کان تنظیم سند برای املاک تجاری یااداری یا مواردی که امکان اخذ الکترونیکی گواهی دارایی وجود ندارد بدون اخذ گواهی مربوطه و استفاده از قانون تسهیل امکان پذیر می‌باشد ؟.

برخی عقیده دارند که نسبت به املاک تجاری امکان پذیر نیست چون در سامانه مالیاتی امکان وصول مالیات حق واگذاری پیش بینی و بار گزاری نشده است ولی نسبت به املاک اداری بلامانع است.


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ] [ ] [ خسرو عباسی داکانی ]

امکان سنجی تنظیم سند انتقال اجرایی ثبتی با وجود بازداشتهای متعدد ملک

https://s24.picofile.com/file/8454862318/image_2022_10_30_17_20_52_71_HYD.jpg

سوال

سلام وقت به خیر یک مورد تنظیم سندانتقال اجرایی ثبتی داریم ملک چند بار بازداشت شده است.

آیاحتما باید بازداشتی ها رفع شود تا دفترخانه بتواند سند انتقال اجرایی را تنظیم کند؟ یا این که با وجود بازداشتها می توانیم سند را تنظیم کنیم؟ موضوع سند انتقال اجرایی بابت اسناد رهنی هست و از طریق اجرای ثبت سند تنظیم می شود.؟


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ] [ ] [ خسرو عباسی داکانی ]

نحوه تنظیم اقرار نامه زوجیت و شرایط و احکام قانونی آن

https://s24.picofile.com/file/8454862318/image_2022_10_30_17_20_52_71_HYD.jpg

سوال

سلام جهت تنظیم اقرارنامه زوجیت لطفا ارشاد نمایید
آیا براساس بخشنامه سازمان ثبت برای زوجه دوم نمی توان اقرارنامه تنظیم نمود؟ برای بسیاری ازهمکاران توسط دادسرای انتظامی سردفتران به تقاضای اداره امور اسناد سازمان ثبت کیفرخواست صادر شده و بازرسین نیز به دقت این گونه اسناد راملاحظه نموده و گزارش مبنی بر ارتکاب تخلف انتظامی صادر می نمایند.
کما اینکه به موجب بخشنامه اداره ثبت مقرر شده است دراقرارنامه قید شود که زوج اقرار نمود که زوجه دیگری ندارد و همچنین در بخشنامه موصوف مقرر شده است که قید مذهب نامبردگان نیز در اقرارنامه لازم است.
درمورد قسمت اول مفاد بخشنامه سازمان این است که تنظیم اقرارنامه زوجیت برای افراد دارای مذاهبی که درجمهوری اسلامی رسمیت دارند مجاز است والا ممنوع است.
درقسمت دوم بازرسین به بندهای ۱۷۳ و۷۱ مجموعه بخشنامه های ثبتی استناد می نمایند و سخن انها این است که تنظیم اقرارنامه یا باید درخصوص ازدواج اول اقرار کنندگان‌ باشد و یا باید از دادگاه صالح مجوز و حکم لازم جهت عقد همسر دوم داشته باشند .حتی در گذشته سن مقرین را نیز در بازرسی مورد توجه قرار می دادند.پاسخ شما به این سوالات و شبهات چیست؟.


ادامه مطلب
[ یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۰۷ ] [ ] [ خسرو عباسی داکانی ]

ممنوعیت یا جواز انجام معامله توسط وکیل نسبت به املاک خاص و معین موکل براساس وکالتنامه کلی اعطایی ازسوی موکل

https://s24.picofile.com/file/8454862318/image_2022_10_30_17_20_52_71_HYD.jpg

سوال

شخصی به دیگری وکالت کلی جهت فروش و انجام معامله نسبت به کلیه اموال خودش را داده است. آیا وکیل می تواند با استفاده از آن وکالت نامه برخی از املاک موکل را به فروش برساند؟

تذکر برخی نکات از سوی همکاران گرامی راجع به این سوال
۱. این موضوع تازه نیست بلکه سالها قبل مدیرکل وقت حقوقی سازمان ثبت به نام اقای یکتن خدایی در پاسخ به پرسش اداره کل ثبت مازندران چنین نظری را کاملا برخلاف قانون صادر نمودند و باتوجه به ساختارمدیریتی سازمان بعدازان نیز اکثر ادارات ثبت با تمسک به این نظر در استناد به وکالت های کلی ایراد عدم تعیین پلاک مشخص می گیرند که کاملا نادرست است.

۲.بخشنامه رييس سازمان و معاون حقوقى كه بماند، رئيس اداره ثبت شركتها هم براى ما بخشنامه صادر مي کند و ايضا دستور ابطال و نسخ راى وحدت رويه كانون كه در حوزه دفاتر اسناد رسمى هم تراز راى وحدت رويه ديوانعالى كشور در حوزه قضاء است را مي دهد و دريغ از يك اعتراض يا انتقاد از،سوی کانون سردفتران که مرجع صدور راى وحدت رويه می باشد.


ادامه مطلب
[ یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۰۷ ] [ ] [ خسرو عباسی داکانی ]

امکان سنجی مطالبه اجرت المثل توسط مالک یا منتفع در اسناد انتقال ملک،مشروط به عمری نسبت به مدت انتفاع

https://s24.picofile.com/file/8454862318/image_2022_10_30_17_20_52_71_HYD.jpg

سوال

۱. اگر شخصی ملک خود را به موجب سند بیع یا صلح حقوق به غیر منتقل نماید و در ضمن صلحنامه به صورت شرط ضمن عقد یا جداگانه، خریدار یا متصالح ، توافق نماید که حق استفاده از منافع مورد معامله به صورت عمری متعلق به فروشنده یا مصالح باشد و این حق را به نفع او برقرار نموده و ملک را به قبض او بدهد)) با توجه به این که قبض شرط صحت حق انتفاع است ))

آیا بعدا می تواند از منتفع اجرت المثل متافع را طلب نماید ولو ان که از آن استفاده ننموده باشد؟

۲. ایا در صورتی که خریدار یا متصالح که مالک ملک شده است ملک مورد اتتفاع را به قبض فروشنده یا مصالح ندهد ، ایا می تواند از او بابت منافع ملک ادعا ونموده و اجرت المثل آن مدت را طلب بنماید؟

۳. اگر شخصی ملکش را به موجب سند صلح حقوق به شرط حق فسخ وخیار فسخ به غیر منتقل نماید آیا می تواند بعدا آن را به دیگری اتتقال دهد؟


ادامه مطلب
[ چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ] [ ] [ خسرو عباسی داکانی ]

امکان سنجی تنظیم سند انتقال املاک بدون اخذ مفاصاحساب مالیات نقل و انتقال

https://s24.picofile.com/file/8454862318/image_2022_10_30_17_20_52_71_HYD.jpg

سوال

آیا از منظر قانونی کما کان تنظیم سند برای املاک تجاری یا اداری یا مواردی که امکان اخذ الکترونیکی گواهی دارایی وجود ندارد بدون اخذ گواهی مربوطه و استفاده از قانون تسهیل امکان پذیر می‌باشد .؟؟
برخی عقیده دارند که نسبت به املاک تجاری امکان پذیر نیست چون در سامانه مالیاتی امکان وصول مالیات حق واگذاری پیش بینی و بار گزاری نشده است ولی نسبت به املاک اداری بلامانع است.


ادامه مطلب
[ چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ] [ ] [ خسرو عباسی داکانی ]

پاسخ کیفرخواست انتظامی راجع به اخذ یک نفر معرف و امتناع از تسلیم تصویر سندبه بازرس

https://s24.picofile.com/file/8454862318/image_2022_10_30_17_20_52_71_HYD.jpg

بازرسی به دفترخانه رفته و گزارشی تهیه نموده است ‌براساس گزارش بازرس کیفرخواستی علیه سردفتر صادر شده است مبنی براین که:
حسب گزارش بازرس اعزامی سردفتردر چندین سند برای اصحاب معامله معرف گرفته اما به جای دو معرف یک نفر معرف گرفته است .
همچنین به درخواست بازرس توجه نکرده و،از تسلیم تصویر سند به ایشان خودداری نموده است.
سردفتر دفاع نموده است که بنده معامل را می شناختم ولی به اصرار او شاهد گرفتم در حالی که نیازی به شاهد جهت احرازهویت او نداشتم چون معروف دفترخانه است.
به علاوه بازرس موقع بازرسی تصویر شند را نخواست بعدا که رفت تلفن کرد و از من خواست که تصویر سند را بزده و به ایشان تسلیم نمایم .
بنده درجواب عرض کردم کتبا درخواست کنید تا ارسال کنم ولی به جای آن برای من کیفرخواست صار شده است.
آیا این همکار گرامی چگونه می تواند از خود دفاع کند.؟


ادامه مطلب
[ دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ ] [ ] [ خسرو عباسی داکانی ]

امکان سنجی فسخ یک جانبه اسنادرسمی قرارداد تسهیلات بانکی مشتمل بر رهن توسط بانک

https://s24.picofile.com/file/8454862318/image_2022_10_30_17_20_52_71_HYD.jpg
سوال
قبلا در گروه فرموده بودید فسخ سند رهنی بصورت یکطرفه با اعلام بانک ممکن نیست ...
مگر عقد رهن نسبت به مرتهن جائز نیست؟ چطور حق فسخ رو ملزم بوجود شرط فسخ در سند رهنی می‌فرمایید؟

ماده ۷۸۷ در این مورد صراحت دارد.حالا با توجه به اینکه بانک اعلام می کند تمام تعهدات و بدهی‌ها پرداخت شده آیا بازهم امکان فسخ سند بانکی نیست؟

یعنی با اقرار مرتهن به وصول کلیه طلب قرارداد منفسخ میشه؟

یا بانک امکان فسخ داره؟


ادامه مطلب
[ دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ] [ ] [ خسرو عباسی داکانی ]

https://s24.picofile.com/file/8454862318/image_2022_10_30_17_20_52_71_HYD.jpg

امکان سنجی تنظیم وصیت نامه تملیکی نسبت به مال مرهونه

سلام
آیا نسبت به ملکی که در رهن است می توان سند وصیت تملیکی تنظیم نمود؟.


ادامه مطلب
[ چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ] [ ] [ خسرو عباسی داکانی ]

در علوم انسانی صفریم صفر
دکتر شفیعی کدکنی


ما در علوم انسانی صفر‌الکفّ هستیم. هیچی نیستیم. پزشک خوب ایرانی [من اسم نمی‌برم] از هیچ پزشک فرنگی درجهٔ اول دنیا کم ندارد. اگر کم دارد نِرسینگِ اوست یا دارو‌هایی که در اختیارش می‌گذارند، یا وسایل جراحی اوست. آن مربوط به او نیست. او وقتی پایش را گذاشت بیرون، رفت به هاروارد از استاد پزشکی آنجا هیچ کم ندارد.

ما در علوم انسانی صفریم، صفر! مثل کفِ دستِ من. ما باید در این زمینه کار کنیم و این خیلی مهم است. ببینید، آیندهٔ دراز‌ مدتِ این مملکت با پزشکی و مهندسی ساخته نمی‌شود. در آیندهٔ دراز مدت یک مملکت با آن نگاهی که ژاپن به جهان نگاه می‌کند، آلمان به جهان نگاه می‌کند، علوم انسانی هیچ کم از علوم تجربی و پزشکی ندارد. ما هیچ کم نداریم. آن دختری که جوان‌مرگ شد و بهترین ریاضی‌دان جهان بود عملاً، از همین دانشگاه شریف درآمده بود.
من به دولت هیچ کاری ندارم. من نمی‌خواهم نکوهش کنم دولت را. دولت اصلا کیست؟ ماهیتی‌ست که وجودش به وجود افرادش است. در این ماهیت دولت ممکن است آدم‌های خیلی بزرگ و شریف و پاکدامن باشند و یا ممکن است مُشتی دزد و قالتاق هم باشند. من هیچ کدامشان را عَلَی‌التّعیین نمی‌شناسم که تحسین کنم یا تقبیح کنم. ما به دولت کاری نداریم.
دولت آمده مثلاً توی کدکن ما شعبهٔ دانشگاه آزاد باز می‌کند. در آنجا مثلاً آمده دکترای فلسفهٔ کانت می‌دهد؛ حالا مسخره می‌کنم من این را، دارم مثال می‌زنم. ولی عملاً همین‌طور است. آخر کجا؟ با کدام استادت تو داری کانت درس می‌دهی؟! تو می‌دانی اصلاً کانت یعنی چی؟! استادِ کانت ایرانی یعنی کی؟ حالا من کانت گفتم. ویتگنشتاینش، هگل و ...


ما در علوم انسانی بسیار وضع بدی داریم. خیلی فقیریم. شما این کنگره‌ها را نگاه کنید! هفت‌ هشت ده تا آدم. ابن سینا باشد همان‌ها صحبت می‌کنند. کانت باشد همان‌ها صحبت می‌کنند. ویتگنشتاین باشد همان‌ها صحبت می‌کنند. نمی‌دانم، تاریخ ابن هیثم و فیزیک و بینایی در ابن هیثم و اینا باشد همان‌ها صحبت می‌کنند. این خیلی شرم دارد. خجالت نمی‌کشند؟
هی مرتب فراخوان، هی فراخوان. می‌گویند از الان تا ۱۵ روز دیگر برای تَنقیح‌ُالمَناظرِ ابن هیثم مقاله بدهید. مثلاً یک خانمِ خانه‌‌داری که آشپزی‌اش را کرده و بچّه‌اش را شیر داده است، می‌گوید چه عیبی دارد من هم در این فراخوان شرکت می‌کنم. می‌رود آنجا چایی می‌خورد، می‌نشیند و در کنگرهٔ تنقیح‌ُالمناظرِ ابن هیثم هم شرکت می‌کند. آخر تو اسم ابن هیثم را کِی شنیدی؟! محال است در کمبریج و آکسفورد فراخوان پیدا کنید. فراخوان یعنی چه؟!
خانم آشپز و یک عدّه آدم بیکار و فلان و بهمان یک چیزی می‌نویسد و چه بسا از بیکاری بگوید بیا بخوان.


کدام متخصص؟! ما الان یک آدمی که شفا را تدریس کند نداریم؛ بی‌خود می‌گویند. یک آدمی که تمام شفا را بتواند درس بدهد نیست؛ بی‌خود می‌گویند. یک قسمت خاصّی از الهیات را فقط توی حوزهٔ حرّافی و انشا‌نویسی و این‌هاست. کسی که از عهدهٔ تمام شفا بربیاید وجود ندارد. بقیه‌اش هم همینطور است. هیچ فرقی نمی‌کند.
دولت باید از این توسعهٔ عناوین علوم انسانی جلوگیری کند. همهٔ دانشگاه‌ها نباید همهٔ رشته‌ها را داشته باشند. ما برای متخصّص ابن سینا یک دانشگاه‌ برای متخصّص سهروردی یک دانشگاه. برای متخصّص نمی‌دانم کانت یک دانشگاه. در همهٔ دانشگاه‌ها که نمی‌شود. در دانشگاه تربت حیدریه یا نیشابور متخصّص کانت کجا هست که تو دکترای کانت می‌گذاری و دکترای هگل می‌گذاری.[مثال می‌زنم] خجالت دارد. این کاغذها را به دست بچّه‌ها می‌دهید که چی؟! من نمی‌گویم که نباشد. ولی برای کلّ صاحب‌نظرانِ میدانِ مطالعات کانت که صد سال دیگر انشاء اللّه ما یک نفر داشته باشیم که کانت را با همهٔ ابعادش بشناسد و بتواند در یک کنگرهٔ بین‌المللیِ کانت لِکچر بدهد و برایش دست بزنند، صد سال دیگر، کلاهمان را باید به آسمان بیندازیم. یک دانشگاه شروع کند برای برنامه‌ریزی که ما می‌خواهیم متخصّص کانت تربیت کنیم، هِگِل تربیت کنیم، اسپینوزا تربیت کنیم، ویتگنشتاین تربیت کنیم، راسِل تربیت کنیم.
می‌آیند در کوچک‌ترین روستاها دکتری فلسفه می‌دهند. در همهٔ رشته‌ها استاد دارند. این یعنی کشک!

[ دوشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۸ ] [ ] [ خسرو عباسی داکانی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

خسرو عباسی داکانی
سردفتر اسنادرسمی ۱۰۶ تهران

🔴به قول آقای کامبیز نوروزی در میان همۀ رشته های علوم انسانی ، هیچ رشته ای به اندازه " حقوق" رابطۀ مستقیم ، مؤثر و تعیین کننده با زندگی روزمرۀ مردم در عرصۀ خصوصی و عمومی ندارد .
سقوط علمی این رشته مستقیماً به زندگی اجتماعی و فردی آسیب می زند.
رشتۀ حقوق اما در ایران در فقر شدید علمی به سر می برد . تولید فکر علمی حقوقی درپائین ترین حد ممکن است .
درحالی که گسترش بی اندازه و بی رویۀ حقوق به حدی رسیده است که تقریباً هیچ شهری در کشور نیست که در آن دهها و شاید صدها دانشجوی حقوق مشغول به تحصیل نباشند .
در میان تمامی رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی ، رشتۀ حقوق دارای بیشترین دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلات دانشگاهی و بالطبع بیشترین تعداد مدرس و استاد است .

اما با وجود این همه دانشکده و دانشجو و مدرس ، یکی از پائین ترین پویایی های علمی متعلق به رشتۀ حقوق است .
تعداد کتابها و نشریات حقوقی به قدری ناچیز است که در برابر این همه مسائل حقوقی نوپدید و سنتی تقریباً چیزی نیست.

تنها چیزی که رواج کامل دارد ، انواع کتابهای تست است که برای آزمونهای مختلف نگاشته و ترویج می شوند  وفاقدارزش علمی هستند
این وضعیت از یک سو ناشی از نگاه ناقص به مفهوم حقوق و آموزش رشته حقوق در طراحی این رشتۀ دانشگاهی از دیرباز است که در آن علوم انسانی جایی نداشته است ؛
و از سوی دیگر گسترش بی اندازۀ این فقر ناشی از غلبۀ نگاه تجاری – رانتی به رشتۀ حقوق در نظام اموزش عالی است .

نتایج این فقر شدید علمی و سطح نازل ادراک حقوقی ، مستقیماً در نظام تقنینی و اجرایی وقضایی اثرات منفی گستردۀ خود را به جامعه و مردم و ساختار حکمرانی تحمیل می کند.

تاسیس این وبلاگ با توجه به دغدغه مزبور صورت گرفته تا شاید بتواند حداقل در زمینه حقوق اسناد با تولید محتوا اندکی از فقر حقوقی در کشور بکاهد وجامعه حقوقی را با این رشته بیشتر و بهتر آشنا سازد وپاسخگوی سوالات مربوطه باشد
آماده دریافت و استقبال از پیشنهادات و انتقادات ونظرات صائب شما عزیزان هستم
خسرو عباسی داکانی
امکانات وب